Direktlänk till inlägg 27 januari 2010

Kunden har inte alltid rätt....

Av Jessica - 27 januari 2010 21:23

att beté sig hur som helst..!!

jag förstår mig inte på vissa människor. Jag är inte otrevlig eller snäsig mot mina kunder och gör allt i min makt för att dom ska känna sig välkomna, omhändertagna och nöjda. En glad kund och ett glatt och trevligt Hej Då när kunden går är viktigt för mig...

Men... Men så kommer det sådanna här människor som inte verkar ha något vettigt i skallen alls..!!

Ta tillexempel en kund där straxt efter jul.. Hon hade fått en Vit amaryllis med kruka och ställning utav sin man i pressent och när den hade slagit ut så visade det sig att den inte alls var vit som de stod på etiketten utan den var röd.


Min kollega hade tagit emot "klagosamtalet" och sagt att självklart kan vi byta ut den mot en vit istället, för det händer ibland att de blir felmärkta vid leveransen eller odlingen.. Vi är aldrig omöjliga..

Så när jag dagen efter samtalet jobbade och hade blivit förvarnad utav min kollega så kommer den här kvinnan in i butiken. Jag ser direkt att det är hon och säger med ett stort leende: Jaha det är du som vill byta ut amaryllisen..så går jag mot amaryllisarna och lyfter upp en vit.


Hon tittar på den och säger -

Njaa..nu vill ja inte ha en amaryllis längre..kan ja inte få en Orkidé i stället.. Jag tittar storögt på henne och säger..

-njaa fast en amaryllis kostar 120 kr och en Orkidé kostar 295..jag kan inte skänka bort en mellanskillnad på nästan 200 kr!!.. då säger kvinnan..

-Men min man hade ju betalat 220 kr totalt..??!!

-Jo fast för det första har du inte ens kvittot med dig vilket man egentligen måste ha enligt konsumentlagen och vi har gått med på att byta ut din amaryllis nu för att vara snälla utan att vi egentligen vet att du har köpt den här blomman hos oss..!! För det andra går det ju inte att reklamera krukan och ställningen för dom är det inge fel på utan de får du ta med dig hem igen..säger jag med fortfarande en vänlig men chockad ton..

Jag ser att hon ska börja krånga och kunderna börjar samlas i min butik..

Så säger kärringen (ursäkta ordet)

- Joo men snälla du, du får ju tänka på att jag har åkt heela vägen från vällingby hit för att byta..

Jag höll på att bryta ihop.. Inte nog med att hon ska ha en mellanskillnad på nästan 200 kr utan hon tycker dessutom att jag ska gottgöra hennes bilresa dit och hem igen.. Nu får hon väl ge sig tänkte jag och körde på mitt kvitto argument igen.. jag  poängterar även att jag kan byta amaryllisen för att vara snäll mot henne men jag kan inte bekosta företaget med att göra en sån stor förlust.. Jag kände då att hon va en sån där snål, otacksam kärring som bara gillade att jävlas med andra.. Jag började bli riktigt arg och irriterad och sa..

-Vet du vad.. vill du inte ha en Amaryllis så kan du få välja en annan blomma men den måste vara i samma prisklass.. Hittar du inget du vill ha kan jag ge dig ett tillgodokvitto på 120 kr som täcker kostanden för amaryllisen så kan du komma tillbaka en annan gång..!!

Men hon tycker fortfarande att hon ska ha en ny blomma PLUS ett tillgodokvitto på summan för krukan och ställingen..

Jag förklarar återigen att krukan  å ställingen får du ta med dig hem igen mer än så kan jag inte göra utan kvitto!!!


Bara för att bli av med mardrömskärringen så gav ja henne blomman + en check på 50 kr och sa varsågod du kan gå nu! .. så slängde ja amaryllisen i papperskorgen mitt framför ögonen på henne.. Egentligen borde jag ha tagit tillbaka checken och lite där till som kompensation för att hon har stått och tagit upp min dyrbara tid!! KÄRRING!!   


Den här reklamen stämmer så bra in på hur jag skulle vilja göra ibland.. Ibland är man så irriterad och störd att man bara har lust att visa det!! 

ta en titt på den så får ni ett gott skratt.. vad skönt det skulle vara om man nån gång kunde få göra så... HELT RÄTT ÅKE!!!

Januaris visdoms ord av mig: Stå på dig när du vet att du har rätt!


http://www.youtube.com/watch?v=45p1kvDJ-K0



 
 
Sofia

Sofia

27 januari 2010 22:23

Stackars dig. Jag vet hur det är med elaka och gnälliga kunder. Jag tycker att du hanterade det på ett alldeles utmärkt sätt. Och kunden har som sagt inte alltid rätt. Varma hälsningar från Sofia

http://kipke.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 2 april 2010 20:01

ja herre gud vad tiden går snabbt... april redan jag har varit jätte dålig på att uppdatera.. haft så mycket att göra.   det är väl bara att sätta igång. Pappa är på bättringsvägen, ligger dock kvar på sjukhuset, har gått 2 månader ganska exa...

Av Jessica - 14 mars 2010 21:33

Nu får det vara nog på gnäll..dags för att sparka sig själv i baken. Nu när vi ändå letar lägenhet så kan jag väll lika gärna ta resten på en å samma gång! I veckan nu sa jag upp mig från det jobbet jag har eftersom jag har blivit erbjuden ett anna...

Av Jessica - 4 mars 2010 21:55

oj hoppsan jag e lite dålig på att uppdatera... :S   jag ni radhuset blev det inte.. det gick upp mer än vi ville eller kände att det var värt! Har däremot kommit fram till att det blir en lägenhet på kruthornsvägen här i S-tuna i stället..   ...

Av Jessica - 21 februari 2010 20:08

jag håller nog på att spara till vuxenpoäng inför pensionen hhehe..   Vi var faktiskt på husvisning idag..underbart radhus bara en liten bit från där vi redan bor.. Vi bor i hyreslägenhet på 54 m2 å de känns lite litet om vi ska bli flera i famil...

Av Jessica - 15 februari 2010 16:16

Mitt liv i ett nötskal... Jobb, jobb, jobb och jobb... alla hjärtans dag.. den jäkeln som kom på den dagen ska hängas för att han ger mig så mycket jobb hehe.. jo visst personligen tyker ja om alla hjärtans..när man har någon att fira den med såk...

Presentation


MITT LIV BLAND BLOMMOR OCH BIN I STORSTAN

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Din Röst !

Vilket pojknamn är din favorit?
 Leo
 Sixten
 Mikael
 Elias
 Oliver
 Linus
 Emil
 Liam
 Arn
 Hugo

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards